Belasting betalen in Nederland zelfs na emigratie? Exitheffing wordt trailing taks
De Nederlandse overheid heeft op 4 december 2024 als reactie op de motie van 3 oktober 2023 van Dassen en Grinwis een voorstel gedaan voor de invoering van een zogenaamde trailing tax.
Dit idee (klik hier voor de brief) heeft tot doel belastingplichtigen ook na emigratie financieel te blijven belasten.
In deze blog geven we een overzicht van wat er in het voorstel staat, de motivatie achter deze absurde belastingmaatregel, en hoe dit mogelijk wordt uitgewerkt, gebaseerd op de recente Kamerbrief.
Wat is een trailing tax?
Een trailing tax is een belastingmaatregel waarbij een land voormalige inwoners ook na hun vertrek door blijft belasten. Volgens het voorstel zou de Nederlandse overheid belasting kunnen blijven heffen op vermogensaanwas of inkomen dat wordt opgebouwd na emigratie.
De gedachte achter deze maatregel is dat emigranten hun inkomens- en vermogenspotentieel in Nederland hebben opgebouwd dankzij collectieve voorzieningen zoals onderwijs, gezondheidszorg, en infrastructuur.
De overheid stelt dat deze belasting helpt om belastingontwijking tegen te gaan, vooral bij emigratie naar landen met een lage belastingdruk.
Wat opvalt, is dat het voorstel niet lijkt in te spelen op een aantrekkelijker maken van Nederland voor vermogende inwoners. In plaats van fiscale voordelen te bieden, kiest de overheid ervoor om emigratie te ontmoedigen door haar burgers te straffen. Dit terwijl vermogende individuen al een aanzienlijk aandeel bijdragen aan de staatskas.
De hoofdpunten van het voorstel
De Kamerbrief schetst enkele belangrijke aspecten en voorwaarden van de trailing tax:
Aanknopingspunt:
Een trailing tax is van toepassing op natuurlijke personen die een voldoende sterke band met Nederland hebben of hebben gehad, omdat zij hier gebruik hebben kunnen maken van de sociale voorzieningen. Daarvoor zou aangesloten kunnen worden bij het bezitten van de Nederlandse nationaliteit.
Daarnaast of in plaats daarvan kan de voorwaarde gesteld worden dat de emigrant een aantal jaren voorafgaand aan emigratie onbeperkt binnenlands belastingplichtige is geweest voor de inkomstenbelasting.
Belangrijk: Daarbij kan om ontwijkingsmogelijkheden te mitigeren worden gekeken naar een langere periode voorafgaand aan de emigratie, waarvan het individu een bepaalde periode binnenlands belastingplichtige is geweest (bijvoorbeeld vijf van de tien jaar voorafgaand aan emigratie).
Doelgroep:
een trailing tax gericht op zeer vermogende personen kan een eis stellen aan de hoogte van het inkomen of vermogen dat het individu geniet op het moment voorafgaand aan emigratie. Daarbij moet de keuze gemaakt worden of gekeken wordt naar het inkomen, het vermogen, of allebei.
In de brief is het nog niet geheel duidelijk afgekaderd wie er precies voor classificeren, maar er wordt als box 1 inkomen gesproken over een inkomen van €233.000 per jaar, een aanmerkelijk belang in box 2 van minstens €1.000.000. Daarbij kan bijvoorbeeld ook het gemiddelde van de drie jaren daarvoor meegenomen worden om mogelijkheden voor structureren te verminderen.
Over box 3 wordt het volgende geschreven: Voor box 3 zou gekeken kunnen worden naar ofwel het werkelijk rendement over de vermogensbestanddelen die in box 3 vallen, ofwel de waarde van die vermogensbestanddelen zelf.
Duur:
De brief vervolgt: “bepaald moet worden hoeveel jaren de natuurlijke persoon na de emigratie belast wordt alsof hij nog binnenlands belastingplichtige is.
Het aantal jaren dat doorgaans door andere Europese landen wordt gehanteerd ligt tussen de drie en tien jaren.
Het aantal jaren dat de trailing tax van toepassing is, zou af kunnen hangen van de duur van het Nederlandse inwonerschap voorafgaand aan emigratie.”
Welke landen vallen onder de maatregel?
De maatregel richt zich specifiek op emigratie naar landen met een lage belastingdruk, zoals zogenaamde "niet-coöperatieve jurisdicties". Hierbij kan Nederland een lijst opstellen van landen waar deze trailing tax van toepassing is, vergelijkbaar met Spanje en Portugal.
Daarnaast wordt overwogen om de maatregel alleen te hanteren bij landen waarmee geen belastingverdrag bestaat of waar de belastingdruk aanzienlijk lager is dan in Nederland.
Vergelijking met andere landen
De Kamerbrief verwijst naar voorbeelden uit andere Europese landen om de haalbaarheid en effectiviteit van een trailing tax te onderbouwen:
Duitsland: Duitse belastingplichtigen blijven tot tien jaar na emigratie belastingplichtig als zij naar een land met lage belastingdruk verhuizen en economische banden met Duitsland behouden. Dit systeem kent echter uitdagingen, zoals de complexiteit van bewijslast voor de belastingdienst.
Finland: Finland legt een driejarige belastingplicht op na emigratie, tenzij de belastingplichtige kan aantonen dat er geen essentiële banden meer met Finland zijn. Dit maakt het systeem eenvoudiger uitvoerbaar, aangezien de bewijslast bij de emigrant ligt.
Spanje en Portugal: Beide landen hanteren trailing taxes specifiek gericht op emigratie naar niet-coöperatieve jurisdicties. Ze hanteren vaste lijsten van landen met lage belastingdruk waar deze maatregel van toepassing is.
Het Nederlandse voorstel lijkt elementen van deze systemen te willen combineren, met een focus op uitvoerbaarheid en efficiëntie voor de belastingdienst en dus de Staat.
Juridische en internationale aspecten
Belastingverdragen
De Kamerbrief erkent dat belastingverdragen tussen Nederland en andere landen een uitdaging vormen voor de uitvoerbaarheid van de trailing tax. Nederland kan de belasting alleen toepassen als er geen verdrag bestaat dat het heffingsrecht beperkt. Voor landen met bestaande verdragen kan het noodzakelijk zijn om de verdragen aan te passen, wat een langdurig en complex proces is.
Europese regelgeving
Binnen de Europese Unie kan de maatregel mogelijk conflicteren met het recht op vrij verkeer van personen. Dit kan betekenen dat de trailing tax alleen toepasbaar is op emigratie naar landen buiten de Europese Economische Ruimte (EER). Dit beperkt de reikwijdte van de maatregel aanzienlijk.
Dubbele belasting
Een belangrijk punt in de uitwerking is hoe dubbele belasting wordt voorkomen. Dit kan bijvoorbeeld via verrekening van in het emigratieland betaalde belasting.
Conclusie
De voorgestelde trailing tax is een absurde maatregel die gericht is op het belasten van zeer vermogende personen na emigratie. Hoewel het voorstel deels is geïnspireerd op systemen in andere Europese landen, blijven er aanzienlijke juridische, praktische en economische uitdagingen bestaan.
In plaats van belastingvoordelen te bieden om talent en kapitaal aan te trekken, lijkt de focus te liggen op bestraffing van degenen die ervoor kiezen te vertrekken.
De exacte invulling moet nog worden uitgewerkt, inclusief de drempelwaarden, de landen waarop het van toepassing is, en de gevolgen voor belastingplichtigen.
Hoewel het nog even zal duren voordat de trailing taks wordt ingevoerd, is het raadzaam om met enige urgentie te overwegen te emigreren als u dit van plan bent.
Wie de historie goed bestudeert weet namelijk dat belastingen die worden ingevoerd om de zeer vermogenden te belasten slechts een socialistisch argument zijn om draagvlak te creëren. Uiteindelijk treft het iedereen behalve de zeer vermogenden….
Ben je geïnteresseerd in Paraguay als plan A of B?
Boek een consult met een van onze teamleden om je vragen te beantwoorden!