Niet het hele land doet het rustig aan

‘Mañana’ en ‘tranquilo’ zijn vaak een van de eerste Spaanse woorden die mensen leren en hiermee ook een knipoog naar de cultuur en houding van de bevolking bedoelen. Met het bureaucratische papierwerk van de verhuurmakelaar hebben we dit zeker mogen ervaren, maar ik wil graag ook even wat andere voorbeelden aanhalen.

Sinds dinsdagmiddag hebben we de sleutels van ons huis. Nog voordat we terug naar het huis zijn gereden om dan echt als de officiële bewoners de deur te openen, reden we langs een beddenwinkel. Wij kozen direct twee bedden uit; 1 voor de masterbedroom, en 1 voor de logeerkamer. Het 160x200 bed voor de logeerkamer kon meteen de volgende dag worden geleverd werd ons verteld. Hadden we dit nou goed verstaan met ons beperkte Spaans? Daarna snel door naar de internetleverancier om een Wifi-abonnement aan te vragen; we werken immers veel online.

De volgende ochtend werd ik per Whatsapp op de hoogte gehouden van de route van de bezorgers en werd binnen het genoemde tijdframe netjes het bed geleverd. De heren hielpen bij het tillen naar de eerste verdieping en hebben het bed compleet gemonteerd afgeleverd. Ook werd ik gebeld door de internetmaatschappij (Personal) en kwam er dezelfde middag nog een monteur langs.

Het is ondertussen donderdag, en we hebben heerlijk geslapen in ons nieuwe bed. Helaas nog geen internet, maar dit kwam omdat de bekabeling niet kon worden gecontroleerd ivm verroeste luiken in de vloer. De klusjesman van de woningeigenaar kwam meteen langs, en samen met de 2 heren van Personal zijn ze de hele middag bezig geweest en werden alle kabels vervangen door glasvezel. Jawel, woon je in de hoofdstad, dan is zelfs dat mogelijk. Ook kwam de vrouw van de beddenwinkel nog even langs om op te meten of het 2x2m bed wel door het markante trapgat zou passen.

Er werd ons beloofd dat uiterlijk zaterdag het grote bed vanuit de fabriek kon worden geleverd. Vrijdagochtend werd ik al geappt en netjes volgens afgesproken tijd, kwamen de heren tussen 13uur en 13:30 langs. Alles afgeplakt om bij het transport niks te beschadigen kon met enige moeite de draai toch worden gemaakt.

In slechts 3 dagen hebben we de meest essentiële to-do’s en aankopen dus al in huis. Contact houden via Whatsapp werkt hierbij ideaal. Elke winkel reageert snel en omdat Google Translate goed werkt, heb je geen miscommunicaties.

Wij zijn enorm blij met het persoonlijke contact en het dorpse gevoel dat de winkelmedewerker gewoon even bij je thuis langskomt om te checken of alles goed is gegaan. Oja, nog 1 leuk detail; Je internetabonnement betaal je elke maand contant bij de corner die je in bijna elke supermarkt wel kunt vinden. Huisadressen doen ze hier namelijk niet aan.


Ben je geïnteresseerd in Paraguay als plan A of B?

Boek een consult met een van onze teamleden om je vragen te beantwoorden!

Previous
Previous

Quality of life?!

Next
Next

Carnivorenwalhalla